-
Winkelwagen is leeg
Onze Randy is speciaal afgereisd naar het zonnige Spanje om de gloednieuwe Shark Aeron en Shark Aeron GP helmen uitgebreid aan de tand te voelen. Beide modellen zijn inmiddels verkrijgbaar bij Motorkledingstore. Benieuwd naar zijn ervaringen, bevindingen én welk model het beste uit de test komt? Lees dan snel verder!
Klaar voor de test
In het vliegtuig en op naar Spanje voor de test van de nieuwste helm van Shark, want in Spanje schijnt altijd de zon… Nou niet dus. Het Spaanse zonnetje scheen in Nederland en de regen had zich verplaatst naar Spanje. Niet Ideaal maar dan kon meteen het vizier, zonder pinlock, goed getest worden.
De Shark Aeron integraalhelm is gebaseerd op het vlagschipmodel, de Aeron GP. Beide helmen zijn gemaakt van een combinatie van Carbon en Aramide waardoor ze sterk en licht zijn. Het verschil aan de buitenkant is duidelijk zichtbaar: de Aeron GP gebruikt een grote GP spoiler die voor extra stabiliteit en betere aerodynamica (lees minder weerstand) zorgt. De Aeron helm heeft een kleinere spoiler die meer gericht is op straatgebruik en niet in de weg zal zitten wanneer je met een passagier op de motor rijdt. Verder is de Aeron wel voorbereid op het gebruik van een communicatieset, de GP versie niet.
Shark Aeron
Dan de test op straat met de Aeron helm. Toen ik de helm op mijn hoofd zette viel meteen op dat de pasvorm enorm verbeterd was. De vorige versies paste ik niet zonder aanpassen van de wangkussens, maar deze helm zat als gegoten! Inmiddels was het wederom gaan regenen en kon het vizier, zonder pinlock, zich gaan bewijzen. Ik was lichtelijk sceptisch over een vizier zonder het bekende systeem aan de binnenkant, maar Shark gebruikt een speciale coating die het beslaan van het vizier moet tegen gaan. Dat werkte verrassend goed. Met minimale airflow (langzaam rijden) en als test behoorlijk hijgen in de regen bleef het vizier helemaal helder. Toen we richting de Spaanse bergen reden die inmiddels begonnen op te drogen, kon het tempo met de S 1000 RR worden opgeschroefd. Ook op hoge snelheden bleef de Aeron helm stabiel met voldoende ventilatie rondom het hoofd om geconcentreerd lange ritten te kunnen rijden.
Shark Aeron GP
Tijd om het tempo wat verder op te krikken. Om het rijbewijs te sparen verplaatsen we ons naar het circuit Andalucia. De Aeron helm werd omgeruild voor de Aeron GP en wie staat er te wachten als voorrijder, ex Moto2 en huidige World Supersport coureur, Marcel Schrötter! Dit geeft aan dat Shark het heel serieus neemt. Op het circuit, met vele blinde bochten, gaat het tempo direct behoorlijk omhoog. Meteen valt de extra ventilatie van de GP helm op, meer ventilatie betekent ook wat meer geluid maar met oordoppen in was het zeker niet hinderlijk. Op hoge snelheid blijft de GP helm door de grote spoiler merkbaar stabieler. Ook met plat op de tank liggen en diep in een bocht hangen is het gezichtsveld erg goed. Al met al een geslaagde test van twee top modellen van Shark waarbij de focus bij de GP helm op het circuit ligt en de Aeron meer op straat gefocust is. Beide helmen beschikken over, zoals je verwacht bij dit soort helmen, een veilige dubbel-d sluiting.
Uitslag
Randy is onder de indruk van beide Shark Aeron-helmen en spreekt vol lof over hun prestaties en comfort. Ben je benieuwd geworden en wil je de helmen zelf van dichtbij bekijken? Kom dan langs in een van onze megastores voor persoonlijk advies, of bestel eenvoudig online en ervaar zelf waarom deze helmen zo goed scoren!
Reacties